Saako kampaajalla olla hiljaa?
Toiset tykkäävät jutustella kampaamon tuolissa, kun taas toiset kaipaavat hiljaisuutta, rentoutumista tai ehkä jopa kokevat jutustelun vähän kiusalliseksikin. Joskus taas takana voi olla kiireinen päivä, työpäivä kaikkine hälyineen ja aika moni tekee nykyään töitäkin kampaajan penkissä istuessaan. Osalle myös sosiaaliset tilanteet saattavat olla vähän epämukavia.
Mutta saako kampaajalla olla hiljaa? Ja onko ok sanoa kampaajalle, ettei juuri nyt jaksaisi jutustella? Vastaisin molempiin, että aivan ehdottomasti kyllä.
Itse olen ratkaissut asian Nupussa niin, että tarjoan asiakkaille hiljaisen palvelun mahdollisuuden jo ajanvarauksen yhteydessä. Ja tätä palvelua tarjoaa itseasiassa aika monikin kauneudenhoitoalan yritys nykyään. Asiakas voi siis varausta tehdessään valita lisäpalveluksi hiljaisuuden, jolloin käymme läpi ainoastaan palvelun kannalta olennaiset asiat, kuten konsultaation ja asiakkaan toiveet. Toisaalta en kyllä henkilökohtaisesti pahastu, vaikka joku esittäisi toiveen vasta kampaamoon saapuessaankin. Ei turhia selittelyitä, ei koirien ja kissojen kuulumisia tai marraskuun harmauden ihmettelyä. Vain hiljaisuutta ja rauhaa.
Elämme maailmassa, jossa ääni on jollain tapaa usein jatkuvasti läsnä ja erilaisia aistiärsykkeitä on olemassa entistä enemmän. En koe tarvetta tietää miksi hiljainen palvelu on valittu. Ja vaikka itse pidänkin valtavasti asiakkaiden kanssa jutustelusta, on toisinaan tosi virkistävää olla itsekin hiljaa. Työ soljuu silloin erilaisella tahdilla. Tässä siis ei ainakaan oman näkemykseni mukaan ole oikeaa tai väärää. Hiljaisen palvelun voi valita uusi tai jo tuttu asiakas. Sen voi valita aina tai joskus. Tai ohittaa koko asian, jos ei tunnu kolahtavan.
Pääasia on aina se, että kampaamokäynti virkistää, piristää, tuo mielihyvää tai juuri sitä, mitä kampaamossa käydessäsi kaipaatkin.